onsdag 17 augusti 2016

idag tänker vi en stund på John Hron

Idag är det årsdagen av mordet på kungälvskillen John Hron och det är ett fint tillfälle att tänka lite extra på vilket samhälle vi vill ha. Spelfilmen om händelsen har premiär idag och vill man läsa en fin roman så ska man förstås läsa När hundarna kommer.
Vilken roman! Vilken träffande skildring av tonårskärlekens toppar och dalar och vilket spännande perspektiv på en händelse som jag blev skakad av när den hände och rejält berörd av också 20 år senare.

Jag arbetade som lärare i Kungälv när det brutala mordet på John Hron utfördes i Kode och jag upplevde en bygd i total chock. Vad är det som händer i samhället, hur kan vi arbeta med en förändring av värderingar? Tyvärr en aktuell fråga fortfarande. Med aktuell än någonsin faktiskt. Kungälvsläraren Christer drog då, för snart 20 år sedan, igång ett projekt: Toleransprojektet vars syfte är att arbeta med unga som har en intolerant världsbild. Projektet fortsätter tillsammans med Teskedsorden och de arbetar för mångfald och tolerans. Deras samling av berättelser Inte en främling borde vara obligatorisk läsning för alla. Perfekt lästips.

Det som Jessica Schiefauer gör på ett så suveränt sätt är att att hon använder fiktionen starka kraft för att ge oss som läser en perspektivrikare bild.  När hundarna kommer - läs den. Ungdom, vuxen, lärare, förälder. Läs! 

2 kommentarer:

  1. Boken ligger och väntar på att jag ska våga öppna den. Har väldigt svårt att faktiskt öppna den och börja läsa, trots att jag köpt boken och har ambitionen. Händelsen med John Hron skakade om mig rejält och hör till de där fasansfulla minnena som jag kommer att bära med mig resten av livet. Och nej, jag känner ingen inblandad och bodde inte ens i den delen av landet - men bland så mycket annat lidande och elände är hans död något jag fortfarande minns i detalj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en riktig bra roman och jag tror att du kommer att både gripas av berättelsen och känna med människorna. Det är en händelse som är svår att förstå med förnuftet.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!